Zespół Szkół Ponadgimnazjalnych w Chojnie

ul. Dworcowa 3
74 - 500 Chojna

www.zsp1chojna.pl
zsp1@zsp1chojna.pl

tel./faks 091 414 20 29

PATRONATY - WSPÓŁPRACA

10.03.2016 r. odbył się Konkurs Umiejętności Zawodowych na Najciekawszy Produkt.

„ Nie ma wielkiej odwagi tam, gdzie nie ma wiary
we własne siły i pewności siebie; połowa sukcesu
zależy od przekonania, że osiągniemy to, co zamierzyliśmy”.

Orison Swett Marden

KONKURS UMIEJĘTNOŚCI ZAWODOWYCH NA NAJCIEKAWSZY PRODUKT

10 marca 2016 r., w ramach projektu „Innowacyjna Szkoła Zawodowa na Rynku Pracy” odbył się konkurs, podczas którego uczniowie przedstawili  swoje umiejętności zawodowe, prezentując produkt, który powstał podczas zajęć praktycznych.

Celem konkursu była promocja szkolnictwa zawodowego naszej szkoły oraz zaprezentowanie talentów, jakie posiadają nasi uczniowie.

              Zespoły uczniów z poszczególnych klas TZ i ZSZ zaprezentowali swoje produkty, które mogli obejrzeć nauczyciele oraz uczniowie naszej szkoły.

Drużyna uczniów z klasy III technikum informatycznego Krzysztof Stamblewski,  Kamil Wiśniewski, Adrian Chański, zaprezentowali swoje umiejętności, przedstawiając samodzielnie wykonane strony internetowe.  Strony są napisane w oparciu o języki HTML5, CSS3, PHP, JavaScript i jQuery, wykorzystano również programy graficzne takie jak GIMP czy Adobe Photoshop. Jedna ze stron została umieszczona w internecie, na jednym z  darmowych hostingów.

Tematyka pierwszej strony  dotyczy zdrowego odżywiania się, można tam znaleźć przepisy na witaminowe i odżywcze koktajle. Witryna jest dostępna pod adresem: http://smoothies.internetowyazylszczescia.cba.pl/.
Na uwagę zasługuje interaktywny slider na stronie głównej i również interaktywna lista koktajli.

“Slajder w akcji”

Poszczególne pola w liście koktajli mogą być w trzech stanach:

  • nieklikniętym (zielona ramka),
  • po kliknięciu na pole (fioletowa ramka),
  • po kliknięciu i najechaniu na pole (biała ramka)

Po kliknięciu na obrazek, wyświetla się jego nazwa i skład, po najechaniu kursorem- tło pola i kolor czcionki ulegają zmianie w celu ułatwienia czytania. Po kliknięciu już obróconego pola, wraca ono do stanu pierwotnego.


Trzy stany pól

Listę koktajli można bez problemu edytować. Można zmienić obrazek wpisując jego ścieżkę (fioletowa linia), nazwę (czerwona linia) oraz skład (zielone pole), którego każdy składnik umieszcza się pomiędzy znacznikami <li>, oznaczającymi elementy listy.


Kod źródłowy strony

Strona jest responsywna, czyli dopasowuje się do ekranów o różnych rozmiarach.


Przykładowy wygląd strony na różnych rozmiarach ekranów

 

Temat drugiej strony to “WebDesign” przedstawia ofertę własnych usług projektowania i tworzenia stron internetowych. Wykorzystano również interaktywny slider (przybliżanie obrazków, animowane przejścia grafiki, interaktywne elementy), okno lightbox.
Strona została zaprojektowana zgodnie z najnowszymi zasadami tworzenia stron:

  • dopasowuje się do przeglądarki,
  • dostosowuje się do urządzeń mobilnych,
  • przejrzysty styl graficzny,
  • minimalna ilość kolorów i grafiki,
  • widoczna nawigacja,
  • zastosowanie divów do dokładnego umiejscowienia elementów,
  • dzięki zastosowaniu CSS – animacja w nawigacji,
  • dzięki znacznikowi hover –  zaokrąglenie obrazu, dzięki użyciu border-radius,
  • dzięki zastosowaniu języka PHP:
    – po wypełnieniu formularza dane wysyłane są na adres e-mail określony przez twórcę strony, przez co może trafić on do bazy danych.

Tworzenie stron internetowych to ogromna i pełna zaangażowania praca, w której można wykazać się nie tylko wiedzą i umiejętnościami ale także odpowiednim zmysłem estetycznym.
Linie kodu i trud włożony w pracę przekłada się na końcowy efekt, który przede wszystkim  napawa dumą i daje ogromną satysfakcję.

Projekt nr 2

Uczniowie klasy II technikum informatycznego: Sebastian Ratańczuk, Rafał Kowal, Dominik Wożniak, wykonali Projekt sieci LAN/WLAN – Udostępnienie połączenia internetowego z wykorzystaniem urządzeń sieciowych typu Access Point.
Do wykonania zadania wykorzystano:
– dwie stacje robocze z systemem operacyjnym Windows 7 Home Premium,
– dwa punkty dostępowe Access Point 150 Mbps Wireless N Nano Router Model TL-WR702N,
– przełącznik ośmio – portowy niezarządzany TL-SF1008D,
– dwa podwójne naścienne gniazda sieciowe standardu UTP CAT. 5e,
– tunel do umieszczenia kabli typu UTP CAT. 5e 40mmX40mm,
– osiem kabli prostych wykonanych wg standardu TIA/EIA 568-B,
– dwanaście końcówek RJ-45,
– zaciskarka RJ-45,
– narzędzie uderzeniowe LSA,
– tester okablowania RJ-45 CHL-468.
Sposób wykonania:
1.  Wykonanie montażu tunelu oraz dwóch podwójnych gniazd naściennych UTP
CAT. 5e.
2.  Umieszczenie 4 kabli UTP CAT. 5e w tunelu oraz połączenie ich z gniazdami naściennymi UTP CAT. 5e.
3.  Wykończenie 4 kabli wg standardu TIA/EIA 568-B końcówkami RJ-45.
4.   Przygotowanie 4 kabli wg standardu TIA/EIA 568-B.
5.   Skonfigurowanie punktu dostępowego Access Point 150 Mbps Wireless N Nano Router Model TL-WR702N.
6.   Skonfigurowanie kolejnego punktu dostępowego oraz nadanie mu roli
Repeater.
7.   Połączenie Access Point do sieci LAN w klasie kablem UTP CAT. 5e wykonanym w standardzie TIA/EIA 568-B.
8.   Połączenie Repeater do Access Point za pomocą WLAN.
9.   Podłączenie czterech kabli UTP CAT. 5e podłączonych do gniazd naściennych UTP CAT. 5e z przełącznikiem niezarządzanym 8 portowym TL-SF1008D.
10.  Podłączenie Repeater do gniazda naściennego UTP CAT. 5e kablem UTP CAT. 5e wykonanym w standardzie TIA/EIA 568-B.
11.  Podłączenie stacji roboczych do gniazd naściennych UTP CAT. 5e kablem UTP CAT. 5e wykonanym w standardzie TIA/EIA 568-B.


Rys.1 Projekt sieci bezprzewodowej wyk. Dominik Woźniak

 


Fot. 1 Sieć LAN

Projekt nr 3
Uczniowie klasy II technikum informatycznego wykonali:
Projekt sieci LAN oraz montaż szafy dystrybucyjnej wraz z infrastrukturą sieci.
Do wykonania zadania użyto:
– szafa dystrybucyjna DIGITUS,
– przełącznik 24 portowy niezarządzany EXP.SLOT WEB SMART SWITCH 24
10/100TX+1,
– krosownica STLPP24U5E-D (UTP CAT. 5e),
– sześć podwójnych naściennych gniazd sieciowych standardu UTP CAT. 5e,
– tunele do umieszczenia kabli typu UTP CAT. 5e 60mmX40mm oraz 40mmX40mm,
-trzynaście kabli prostych wykonanych wg standardu TIA/EIA 568-B,
– dwadzieścia sześć końcówek RJ-45,
– zaciskarka RJ-45,
– narzędzie uderzeniowe LSA,
– tester okablowania RJ-45 CHL-468.
Sposób wykonania:
1.  Montaż szafy dystrybucyjnej na stelażu.
2.  Montaż kabli UTP CAT. 5e w kategorii TIA/EIA 568-B w patchpanelu.
3.  Montaż tuneli, gniazd naściennych oraz ułożenie kabli.
4.  Montaż kabli UTP CAT. 5e w gniazdach naściennych w standardzie TIA/EIA
568-B.
5.  Wykonanie trzynastu kabli UTP CAT. 5e w standardzie TIA/EIA 568-B.
6. Podłączenie przełącznika z krosownicą za pomocą kabli UTP CAT. 5e w standardzie TIA/EIA 568-B.


Fot. 2   Szafa dystrybucyjna – widok ogólny


Fot. 3 Szafa dystrybucyjna switch i patchpanel

Opiekunami uczniów byli mgr Kamila Góra i mgr inż. Krzysztof Janik.

Kolejny produkt zaprezentowali uczniowie z technikum budowlanego pod opieką   mgr inż. Andżeliki Szkuciak.
Drużyna uczniów w składzie: Daria Jakubowska kl.  II TB, Klaudia Kremer kl. I TB, Artur Galant kl. II TB, Michał Kusiak kl. II TB i Damian Krzeszowski kl. II TB, wykonali produkt, który stanowił projekt domu jednorodzinnego wraz z makietą

Charakterystyka produktu:

Jednokondygnacyjny dom przeznaczony dla jednej rodziny, wygodny i niebanalny. Na kondygnacji parteru znajdują się: sień, pomieszczenie gospodarcze, korytarz, 2 sypialnie, łazienka, gabinet, garderoba, pokój dzienny rozplanowany wokół kominka, kuchnia. Rozwiązanie funkcjonalne pozwala na wydzielenie  jadalni. Atutem domu jest duża otwarta przestrzeń, duży taras ze szklanym zadaszeniem oraz duży ogród pełniący funkcję rekreacyjną. Projekt terenu przewiduje miejsce na garaż jednostanowiskowy, zieleń niską                   i średniowysoką, wrzosy, miejsce zabaw dla dzieci, oczko wodne z pomostem, altaną                                  i tarasem. Projekt zakłada wykonanie budynku w następującej technologii: ściany:  2 – warstwowe – pustak ceramiczny i styropian; stropy: gęstożebrowe, wylewane; dach: blachodachówka; elewacje: tynk strukturalny, niektóre miejsca zaakcentowane drewnem.

Specyfika projektu:
Powierzchnia użytkowa – 104 m2
Powierzchnia zabudowy – 130,125 m2
Wysokość budynku – 7,25 m
Kąt nachylenia dachu – 41o
Wymagane minimalne wymiary działki dla budynku bez garażu 23,70 x 34,00 m

            Prezentacji  produktu hotelarskiego dokonali uczniowie z kl. III TH:     Ewa Sokołowska,  Natalia Wiśniewska,  Katarzyna Wierzbicka, Martyna Poręba, Anna Kulik, Dominika Czuchrowska, Dawid Sowiński, Oskar Żugaj.
Na zajęciach praktycznych uczniowie opracowali dwa plakaty.  Pierwszym była zawieszka room service, która obejmowała głównie potrawy śniadaniowe, godziny podawania usługi, a także inne informacje. Drugim plakatem była reklama HOTELU QUEEN, który został wymyślony przez uczniów i zawierał  m.in. informację o usługach podstawowych  oraz dodatkowych. Umieszczono na nim głównie pakiety marketingowe dotyczące usług towarzyszących i fakultatywnych z okazji Dnia Kobiet, a także mapę Chojny i zdjęcia.
Na kolejnych zajęciach klasa II TH udekorowała pracownię i  nagrała pierwszą część filmiku. Uczeń  Dawid Sowiński zagrał prowadzącego program „The Best Hotel”, który odwiedził obiekt, aby zbadać funkcjonowanie hotelu i gościnność personelu. Podczas tego odcinka zostały nagrane  rozmowy z uczniami, którzy zagrali rolę różnych pracowników hotelowych. Oskar Żugaj był menagerem, który oprowadził prowadzącego program po hoteliku – pracowni hotelarskiej  oraz  opowiedział o usługach korzystając z przygotowanego na wcześniejszych zajęciach plakatu .
Druga część filmu została nagrana na kolejnych zajęciach w klasie III TH.

Film opowiadał o tajemniczym gościu hotelowym wysłanym z programu „The Best Hotel”, którego  zagrała uczennica Ewa Sokołowska. W filmie nagrana została kompleksowa obsługa gościa, pokazano procedurę check in z Natalią Wiśniewską w roli recepcjonistki.  Zaprezentowano pracę barmanki, w którą wcieliła się Martyna Poręba rozmawiając   z jednym z gości (z panią Katarzyną Skotnicką) w języku angielskim. W filmie nagrano usługę room service, którą przygotowywały: Anna Kulik, Dominika Czuchrowka i Kaja Rumbuć. Zostało nagrane przygotowanie ciasta na naleśniki, ich usmażenie i udekorowanie,                      a następnie zaprezentowano wniesienie na tacy do pokoju śniadania dla gościa. Filmik kończy się procedurą chceck out, w których wystąpiło pięć osób z klasy IV TH oraz  odjazdem gości.   Cały film został  podsumowany  przez  tajemniczego klienta, który ocenił pobyt w skali od 1 do 10 na dziesięć ( jak w  programie „Ugotowani”). Film dostępny jest u pani mgr Katarzyny Skotnickiej.
Podczas pokazu uczniowie nakryli dostawkę, ułożyli ręczniki w łabędzia, a także udekorowali  stolik z  przygotowanymi wcześniej na zajęciach ozdobach tj. krzesełka ze słodką niespodzianką w środku, ułożonymi serwetkami, udekorowanymi krzesłami, rozłożyli plakaty, ubrano manekina wypożyczonego z zakładu krawieckiego w ubranie hotelarza, a na wózku room service przygotowano udekorowane naleśniki i sok pomarańczowy.
Produkt został wykonany po opieką nauczycieli przedmiotów zawodowych: pani mgr inż. Izabeli Barylskiej, mgr inż. Bianki Małysz – Lewandowskiej i pani mgr Katarzyny Skotnickiej.

 

            Kolejną drużyną prezentującą swój produkt, byli uczniowie z klasy III technikum żywienia i usług gastronomicznych: Weronika Pasiud, Łukasz Wróbel, przygotowali „Czekoladowe pancakes z bitą śmietaną”, natomiast uczniowie z kl. I technikum żywienia   i usług gastronomicznych:  Anita Orszulak, Patrycja Kaweńska, Patryk Błasik, zaprezentowali „Mini serniki” o różnym smaku, „Tartę z jabłkami z bitą śmietaną”. Wypieki poswatały pod kierunkiem mgr inż. Małgorzaty Zarzyckiej.

Reprezentacja uczniów z kl. III ZSZ w zawodzie monter zabudowy robót wykończeniowych   w budownictwie: Sebastian Idzi, Andrzej Gieczański, Piotr Granda, Marek Jaruszewski, Mateusz Mikić,  przygotowała fragment obudowy pomieszczenia z płyt gipsowo – kartonowych w którym przedstawiono:

  • montaż ścian działowych i sufitów podwieszanych,
  • system montażu okładzin ceramicznych w łazience oraz  prace wykończeniowe.

Opiekunami uczniów byli nauczyciele zawodu: pan Adam Bachów i pan Andrzej Kuflowski.

Uczniowie z  klasy I stolarz: Radosław Łagoda, Patryk Franczak, Damian Czerwiec, Szymon Markiewicz i Filip Barczyk, wykonali drewniany stolik na gazety.     Podczas pracy uczniowie mieli możliwość wykazania się pomysłowością i swoimi umiejętnościami zawodowymi. Opiekunem uczniów był nauczyciel zawodu, pan Edward Dziura.

          Drużyna uczniów  z kl. III ZSZ w zawodzie  mechanik pojazdów samochodowych  w składzie: Bartłomiej Dunikowski, Daniel Drela, Patryk Dziewiątka, Albert Młynarczak, Sebastian Waliczek, wykonali schematy skrzyni biegów, rozrusznika  oraz model silnika czterotaktowego i pompy wtryskowej.
Osobami odpowiedzialnymi za przygotowanie produktu na  konkurs byli pan Bogdan Denys  i pan mgr Sławomir Sokołowski.

Uczennice z kl. II ZSZ w zawodzie fryzjer: Karolina Hryniewicz, Agata Walczak,  Mariola Radzikowska, Ewelina Balcerzak, zaprezentowały dwie fryzury wykonane z długich włosów: wieczorową i  okolicznościową. Przyszłe fryzjerki swoje umiejętności zawodowe kształcą w zakładzie fryzjerskim „Kosmyk” w Chojnie.
Za przygotowanie produktu odpowiedzialna była mgr Dorota Szwiec.

Po wnikliwym zapoznaniu się z zaprezentowanymi produktami, komisja w składzie:

  • Dyrektor Szkoły – mgr Adriana Salamończyk,
  • Wicedyrektor Szkoły – mgr Agnieszka Bylewska,
  • Kierownik szkolenia praktycznego – inż. Monika Kowalska,

wyłoniła następujących   zwycięzców:

I miejsce  drużyna uczniów z   technikum informatycznego,

II miejsce drużyna  ZSZ w zawodzie monter zabudowy i robót wykończeniowych w budownictwie,

III miejsce
drużyna  uczniów z technikum budowlanego.

Wyróżnienie przypadło drużynie uczennic z kl III ZSZ w zawodzie fryzjer.

Udział uczniów w konkursie pozwolił im na zaprezentowanie swoich umiejętności  zawodowych, a także  na rozwijanie ich zainteresowań i pasji.
Zajęcia praktyczne kształcą wiele umiejętności, które mają wpływ na skuteczne poruszanie się  młodzieży po współczesnym rynku pracy.

Zwycięzcom serdecznie gratuluję a pozostałym uczniom i opiekunom poszczególnych drużyn, dziękuję za przygotowanie tak ciekawych produktów.

Koordynator projektu
mgr Dorota Szwiec

linki

galeria