Zespół Szkół Ponadgimnazjalnych w Chojnie

ul. Dworcowa 3
74 - 500 Chojna

www.zsp1chojna.pl
zsp1@zsp1chojna.pl

tel./faks 091 414 20 29

PATRONATY - WSPÓŁPRACA

11 – 15.11.2019 r. odbyło się spotkanie uczestników projektu „Equipping Youngsters to Tackle Extremism” z programu Erasmus+ w Konya w Turcji.

Spotkanie w mieście Konya (Turcja) w ramach projektu
„Equipping Youngsters to Tackle Extremism”

 

W dniach 11.11 – 15.11.2019 r. w tureckim mieście Konya, odbyło się spotkanie w ramach projektu  realizowanego z programu Erasmus+ pt. „Equipping Youngsters to Tackle Extremism”, którego głównym tematem była walka z ekstremizmem, radykalizacją oraz uprzedzeniami i stereotypami.

Projekt rozpoczął się od zabaw integracyjnych mających na celu zapoznanie się uczestników, przedstawienia każdego z partnerów i omówienia wyników ankiet między wybraną grupą ankietowanych oraz uczestników danego państwa. Następnym wyzwaniem z którym musieli zmierzyć się uczestnicy było stworzenie plakatu związanego z naszymi oczekiwaniami, obawami oraz obowiązkami.

Polscy koledzy zaprezentowali taniec belgijski, w którym wszyscy mieli okazje uczestniczyć. Kolejnym punktem programu był wykład na temat stereotypów prowadzących do przemocy oraz działania zapobiegające. Następnie grupa młodzieży z Turcji zaprezentowała ważne informacje na temat ekstremizmu oraz zorganizowała quiz sprawdzający wiedzę. Dzień zakończył się podsumowaniem dotychczasowych działań. We wtorek zaczęliśmy dzień od zabawy ruchowej przygotowanej przez polską grupę, która polegała na zmianie miejsca na życzenie   prowadzącego. Następnie zostaliśmy podzieleni na międzynarodowe grupy, aby uczestniczyć w grze miejskiej „Actionbound”, podczas której mieliśmy okazję zwiedzić Konyę.

Dzięki zadaniom zawartym w tej grze, mogliśmy zobaczyć takie miejsca, jak Selçuklu, czyli wielką fontannę na tle meczetu, oraz panoramę miasta z jego najwyższego wzgórza.  Po powrocie przedstawiono nam prezentację omawiającą czynniki wywołujące proces radykalizacji. Następnie mieliśmy kolejną zabawę ruchową, przygotowaną przez grupę turecką.

Taka rozgrzewka sprawiła, że byliśmy gotowi przedstawić naszą prezentację na temat radykalizacji wśród młodzieży. Po podzieleniu na międzynarodowe grupy, przygotowywaliśmy scenki dotyczące tego jak następuje proces radykalizacji. Wszystkie grupy przedstawiły ciekawe tematy, a każdy uczestnik odegrał swoją rolę idealnie. Po podsumowaniu udaliśmy się na kolację, po której ponownie się zgromadziliśmy, aby wspólnie przeżyć wieczór kulturowy. Wtorkowy wieczór dotyczył grupy polskiej i portugalskiej.

Po obejrzeniu prezentacji na temat tych krajów, mogliśmy wysłuchać ciekawostek na temat tradycyjnych dań i je spróbować. Nasza grupa pokazała także wcześniej przygotowaną sekwencje poloneza. Trzeci dzień rozpoczęliśmy od gry “Potato, potato, blad “. Następnie przeszliśmy do rozmowy o tym jak powinniśmy zareagować na zachowanie rasistowskie  i agresywne, później uczniowie zostali podzieleni na grupy tak aby w każdej z nich znajdowały się osoby z różnych państw. Następnie ich zadaniem było stworzenie  i opracowanie scenki która przedstawi zachowania ekstremistyczne.

Dzięki różnicom  narodowościowym  w grupach mieliśmy więcej pomysłów oraz mogliśmy lepiej rozwiązać postawione nam wyzwanie. Kiedy wszystkie grupy przedstawiły swoje scenki omówiliśmy czego dotyczyły oraz jakie problemy poruszały. Włosi przedstawiali prezentacje na temat ekstremizmu w poszczególnych państwach. Następnie obejrzeliśmy film opowiadający historię dziewczyny, która uległa negatywnym wpływom, stając się radykalistą i członkinią ISIS. Później udaliśmy się do muzeum Mevlany, było to jedne z pierwszych miejsc kultu. Są tam obecnie przechowywane relikwie najważniejszych osób związanych z turecką religią. Wieczorem odbył się „wieczorek kulturowy”, podczas którego zostały przedstawione prezentacje na temat Włoch i Bułgarii. Każde z wymienionych państw przygotowało tańce narodowe oraz najpopularniejsze potrawy i przysmaki z ich krajów, których po kolei próbowaliśmy. Czwarty dzień projektu rozpoczął się zabawami integracyjnymi przygotowanymi przez naszych partnerów z Bułgarii. Następnie miały miejsce ćwiczenia skupiające się namowie nienawiści spotykanej w Internecie. Uczestnicy zostali zapoznani z różnicami pomiędzy wyrażaniem opinii, a byciem ofensywnym w sieci. Omówione zostały zachowania rasistowskie, w tym uprzedzenia grup społecznych należących do mniejszości. Głównym zadaniem dnia było nakręcenie krótkometrażowego filmiku w grupach międzynarodowych, mającego na celu zapobieganie działań prowadzących do skrajnych zachowań ekstremistycznych, rasistowskich, mowy nienawiści lub prześladowań. Wyreżyserowanie filmu zostały następnie wspólnie obejrzane  i ocenione. Dzień zakończył się wieczorem kulturowym przygotowanym przez grupę tureckich uczestników. Mieliśmy okazję poznać tradycyjną muzykę, tańce, jedzenie oraz piękno kraju naszych przyjaciół. Ostatni dzień projektu zaczęliśmy od prezentacji na temat propagandy, przeciwdziałaniu grupom terrorystycznych i weryfikacji tekstów w Internecie. Na popołudniowej sesji zaczęliśmy od obejrzenia filmu o możliwościach programu Erasmus+, później przeszliśmy  do podsumowania projektu, które zamieściliśmy na plakatach. Projekt zakończyliśmy rozdaniem certyfikatów „Europass”.

Dawid Piotrowski, uczestnik projektu

linki

galeria