Zespół Szkół Ponadgimnazjalnych w Chojnie

ul. Dworcowa 3
74 - 500 Chojna

www.zsp1chojna.pl
zsp1@zsp1chojna.pl

tel./faks 091 414 20 29

PATRONATY - WSPÓŁPRACA

12 – 18.01.2020 r. w ramach projektu ,,Ponadnarodowa mobilność uczniów” finansowanego z Europejskiego Funduszu Społecznego Program Operacyjny Wiedza Edukacja Rozwój 2014 – 2020 dziesięcioro uczniów wraz z opiekunem wzięło udział w przedsięwzięciu ,,Cyfrowy obywatel w cyfrowym świecie” w Rumunii.

Przedsięwzięcie „Cyfrowy obywatel w cyfrowym świecie”

 

W dniach 12 – 18 stycznia 2020 r., w ramach projektu pn. ,,Ponadnarodowa mobilność uczniów” finansowanego z Europejskiego Funduszu Społecznego Program Operacyjny Wiedza Edukacja Rozwój 2014 – 2020, dziesięcioro uczestników projektu i jeden nauczyciel wzięli udział w przedsięwzięciu pn. ,,Cyfrowy obywatel w cyfrowym świecie” w Rumunii. Celem wyjazdu do Siret w Rumunii było doskonalenie umiejętności z zakresu cyfryzacji i korzystania z osiągnięć cyfrowych. W Siret uczniowie wraz z nauczycielami prowadzili zajęcia na temat cyfryzacji społeczeństwa w Rumunii i w Polsce.

Nasz pobyt rozpoczął się od zapoznania z rówieśnikami poprzez gry i zabawy integracyjne, które umożliwiły nam przełamanie pierwszych lodów Następnie rumuńscy uczniowie oprowadzili nas po szkole, w której mieściło się liceum i technikum. Była również okazja, by opowiedzieć zagranicznym kolegom o Polsce, o wielkich Polakach takich jak Wisława Szymborska, czy Fryderyk Chopin. Prezentacja o Polsce przyniosła najwięcej pozytywnych emocji. Sprawdziliśmy, co uczniowie zapamiętali o Polsce poprzez krótki quiz, którego zwycięzcy otrzymali nagrody w postaci polskich słodyczy. W trakcie trwania przedsięwzięcia poruszaliśmy takie tematy jak e – usługi i ich rola w dzisiejszym świecie i naszym codziennym życiu. Dowiedzieliśmy się jak chronić swoje dane osobowe jeszcze skuteczniej niż do tej pory, jakie są niebezpieczeństwa, związane z naruszaniem prywatności m.in. sexting, phishing, pharming. Udowodniliśmy też, że nikt nie jest anonimowy w Internecie, a nasze prywatne dane mogą być wykorzystywane przez różne firmy marketingowe. Uświadomiliśmy sobie jak wiele prywatnych informacji można znaleźć na kontach społecznościowych, takich jak Facebook czy Instagram.

 Istotnym celem przedsięwzięcia było wskazanie głównych różnic pomiędzy procesami cyfryzacji w polskim i rumuńskim społeczeństwie. Ważnym punktem były rozmowy, a także ćwiczenia na temat świadomego korzystania z Internetu. Uczestnicy zrealizowali wiele zadań związanych z tematyką projektu. Były to najczęściej prace w grupach, które pozwoliły nam lepiej się poznać i polepszyć nasze umiejętności językowe. Razem z naszymi zagranicznymi przyjaciółmi określaliśmy główne cechy mocnego hasła, opracowywaliśmy slogany, który miałby zachęcić ludzi do większego dbania o swoją prywatność, a także przeprowadzaliśmy burzę mózgów na temat przyszłości Internetu.

Ponadto przedstawiliśmy wyniki ankiet na temat cyfryzacji społeczeństwa, które zostały wcześniej przeprowadzone w Polsce i w Rumunii na określonej grupie ludzi. Dzięki temu, mogliśmy jeszcze dokładniej porównać przebieg tego procesu w obu krajach.

Podczas realizacji przedsięwzięcia odwiedziliśmy uniwersytet „Ştefan cel Mare”, gdzie odbyły się zajęcia na temat umiejętności planowania i odpowiedniego gospodarowania czasem. Dowiedzieliśmy się o osiągnięciach placówki w dziedzinie informatyki, m.in. o sprzętach, które w przyszłości pomogą osobom niepełnosprawnym korzystać z najnowszych technologii. Następnie udaliśmy się do pobliskiego planetarium, aby wysłuchać wykładu o kosmosie. Byliśmy także w zamku w Suczewie, z którego mogliśmy zobaczyć panoramę miasta. W wolnym czasie zwiedziliśmy katolickie i prawosławne kościoły, żydowską synagogę. Przeprowadziliśmy krótką rozmowę z Siostrami Dominikankami pochodzącymi z Polski, które uczyły religii w miejscowej szkole. Odwiedziliśmy też szpital psychiatryczny w Siret.

Wolne chwile poświęciliśmy na zwiedzanie ważnych obiektów kulturalnych w Rumunii. Widzieliśmy trzy klasztory: w Suczawicy, Moldowicie i Voronecie. Mogliśmy podziwiać piękne malowidła scen biblijnych wykonane na ścianach obiektów. Dodatkową atrakcją były odwiedziny pobliskiego zakładu garncarskiego w Marginei. Idealnym dopełnieniem tych atrakcji była wspólna chwila relaksu w górskim punkcie widokowym.

Przedsięwzięcie zakończyło się ewaluacją naszej pracy. Na zakończenie każdy z uczestników otrzymał certyfikat. Cały projekt był bardzo pracowity, ale także interesujący. Dowiedzieliśmy się dużo o cyfryzacji i o tym, jak używać Internetu w bezpieczny i przystępny sposób. Utwierdziliśmy się w przekonaniu, że Internet jest bardzo dobrym źródłem wiedzy, lecz musimy go używać bezpiecznie i z rozwagą.

Uczestnicy przedsięwzięcia

 

linki

galeria