Zespół Szkół Ponadgimnazjalnych w Chojnie

ul. Dworcowa 3
74 - 500 Chojna

www.zsp1chojna.pl
zsp1@zsp1chojna.pl

tel./faks 091 414 20 29

PATRONATY - WSPÓŁPRACA

14.07.2014 – 8.08.2014 r. odbył się czterotygodniowy staż w Marsaskali na Malcie oraz w Sherborne w Anglii, w ramach projektu „Europejska jakość w szkoleniu uczniów hotelarstwa 2” z programu Leonardo da Vinci.

Staże hotelarzy i gastronomów
 w ramach projektu
„Europejska jakość w szkoleniu uczniów hotelarstwa 2”
Leonardo da Vinci 2014

    Zespół Szkół Ponadgimnazjalnych Nr 1 w Chojnie od lat bierze udział w realizacji projektów międzynarodowych, stwarzając uczniom możliwość rozwoju zawodowego, poszerzania horyzontów, poznawania innych kultur, obyczajów i języków.
W dniach od 14 lipca 2014 r. do 8 sierpnia 2014 r. osiem uczennic z Zespołu Szkół Ponadgimnazjalnych Nr 1 w Chojnie, kształcących się w zawodzie technik hotelarstwa, odbyło czterotygodniowy staż w Marsaskali na Malcie oraz w Sherborne w Anglii, w ramach projektu „Europejska jakość w szkoleniu uczniów hotelarstwa 2” z programu Leonardo da Vinci. Koordynatorem projektu był Pan mgr Janusz Cezary Salamończyk, nauczyciel języka angielskiego w Zespole Szkół Ponadgimnazjalnych Nr 1 w Chojnie.

Uczennice Dagmara Mastela, Agata Płocha, Kinga Rojkowska i Patrycja Zalcewicz zrealizowały staż w Sherborne w Anglii w hotelach Eastbury, Grange at Oborne oraz Crown Inn.

Natomiast Marlena Domańska, Sylwia Nowicka, Małgorzata Klisowska i Patrycja Przywłoka odbyły staż w hotelu Sensi, który znajduje się nad Zatoką św. Tomasza w Marsaskali na Malcie.

W trosce o rzetelne przygotowanie stażystów do pracy w zagranicznych hotelach, wyjazd był poprzedzony przygotowaniem kulturowym, językowym oraz pedagogiczno – psychologicznym. Ze środków projektu dla stażystek zakupione zostały słowniki polsko – angielskie, przeprowadzono również kurs języka angielskiego. Ogólne założenia projektu obejmowały odbycie czterotygodniowej praktyki zawodowej przez uczniów w zawodzie technik hotelarstwa, rozwój kompetencji językowych uczniów, zapoznanie z kulturą i obyczajami regionu, w którym uczniowie odbywali staż, współpracę międzynarodową oraz promocję szkoły poza granicami kraju.

Cała ósemka pracowała pięć dni w tygodniu, po osiem godzin dziennie. Do ich obowiązków należało utrzymywanie czystości i porządku w jednostkach mieszkalnych, przyjmowanie i realizowanie zleceń związanych z obsługą gości w części mieszkalnej, dbanie o gości i mienie obiektu hotelarskiego.

Kolejnym elementem programu stażu była praca w dziale gastronomicznym, obejmująca: przygotowanie sali konsumenckiej do przyjęcia gości, porządkowanie stołów po posiłku, podawanie karty menu i realizacja zamówień.

Stażystki poznały także zasady pracy w recepcji, gdzie m.in. obsługiwały urządzenia techniczne, komunikowały się w języku angielskim z gośćmi i personelem oraz wykonywały inne obowiązki związane z programem praktyk.

Wszyscy uczestnicy projektu wzięli udział w kursie językowo – kulturowym. Kurs języka angielskiego dla stażystów w Sherborne prowadzony był przez nauczyciela języka angielskiego Pana Boba Betts’a, a w Marsaskali przez Pana Charlota Mifsuda.

Prowadzący kursy zapoznali uczennice nie tylko z historią miejscowości, ale również z legendami i przypowieściami, kulturą oraz lokalną kuchnią.

Stażystki, oprócz pracy i nauki języka angielskiego, miały zapewnione rozmaite atrakcje. Młodzież w Anglii wraz z opiekunem stażu zwiedzała miasteczko Sherborne oraz Stary Zamek. Uczennice poznawały kulturę angielską poprzez udział w koncercie jazzowym w Crown Inn oraz koncertach muzyki poważnej. Pierwszy koncert odbył się w ramach Canford Music School, a drugi – w Big Hall Room in Sherborne School – realizowany był w ramach projektu muzycznego „International Young Musician”. Stażystki mogły również obejrzeć wystawę obrazów i rzeźby w Art. Exhibition w Digby Hall.

Wolny czas uczennice spędzały na wyjazdach do Yeovil oraz na spacerach po Sherborne. Największe wrażenie na uczestnikach projektu wywarła wycieczka do Londynu. Młodzież zobaczyła słynną wieżę Big Ben i Parlament, Chinatown, London Eye oraz Pałac Buckingh, gdzie oficjalnie obecna była Królowa Elżbieta II. Przeszli stałą turystyczną trasą Londynu, zwiedzając najważniejsze i charakterystyczne miejsca stolicy Wielkiej Brytanii.

Młodzież na Malcie realizowała program kulturowy przygotowany przez Pana Charlota Mifsuda. Stażystki poznały Marsaskalę, m.in. kościół parafialny św. Anny, wybudowany przez Joannitów w XVII wieku oraz potężną wieżę strażniczą św. Tomasza. Zwiedziły stolicę wyspy Vallettę, a w niej XVII wieczną Katedrę Św. Jana, monumentalny Pałac Wielkich Mistrzów, liczne pałace i zabytkowe fortyfikacje. Miały okazję poznać dawną stolicę Malty – Mdinę. Udana okazała się wycieczka na Gozo. W ciągu paru godzin uczennice obejrzały najciekawsze zakątki wyspy, m.in. grotę Kalypso, stolicę wyspy Victorię wraz z Cytadelą, bazylikę Ta’Pinu oraz Lazurowe Okno.

Podczas pobytu w Marsaskali stażystki obserwowały zajęcia dla dzieci, które odbywały się w bibliotece publicznej, wzięły udział w koncercie charytatywnym poświęconym pomocy dla Peru, koncercie nad zatoką św. Tomasza oraz w Feste Gelati zorganizowanej w miejscowości Bierżebbuga. Uczestniczyły również w dorocznej Fieście, poświęconej patronce parafii – Świętej Annie. Uroczystość wieńczyła procesja i uroczysta msza święta na placu przy kościele parafialnym oraz pokaz fajerwerków. Ponadto uczestniczki projektu wraz z opiekunką wzięły udział w uroczystej kolacji, zorganizowanej przez burmistrza Marsaskali Pana Mario Calleję.
Uczennice ZSP Nr 1 w Chojnie rzetelnie i sumiennie wypełniały swoje obowiązki objęte programem praktyk, otrzymując od pracodawców bardzo dobre referencje. Dzięki pracy w zagranicznych hotelach zdobyły doświadczenie, które z pewnością będzie niezastąpione w przyszłej pracy zawodowej.

mgr Sylwia Łozińska

linki

galeria