Zespół Szkół Ponadgimnazjalnych w Chojnie

ul. Dworcowa 3
74 - 500 Chojna

www.zsp1chojna.pl
zsp1@zsp1chojna.pl

tel./faks 091 414 20 29

PATRONATY - WSPÓŁPRACA

17-18.06.2019 r. odbył się kurs savoir-vivre dla uczniów TH i TŻ.

KURS SAVOIR VIVRE

      Zespół Szkół Ponadpodstawowych w Chojnie realizując projekt Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Zachodniopomorskiego pn. „Inwestycja w kształcenie zawodowe – inwestycją w przyszłość!” zorganizował kurs savoir vivre dla 42 uczniów Technikum Zawodowego kształcących się w zawodach technik hotelarstwa oraz technik żywienia i usług gastronomicznych. Kurs w wymiarze 12 godzin odbył się  w podziale na 2 grupy 17-go i 18-go czerwca 2019 roku.

            Celem kursu było poszerzenie wiadomości i umiejętności uczniów poprzez zwiększenie ich atrakcyjności na rynku pracy w sektorze branży gastronomiczno-hotelarskiej, zdobycie nowych umiejętności, podwyższenie kwalifikacji zawodowych oraz upowszechnienie nowych trendów i technologii w branży gastronomiczno-hotelarskiej.

Na wstępie instruktor wprowadził kursantów w historię savoir vivre i filozofię oraz odmienność savoir vivre towarzyskiego a biznesowego, jego rolę we współczesnych realiach społecznych. Uczniowie poznali elementy powitania słownego, ukłonu, podania dłoni. Dowiedzieli się: kto pierwszy mówi: „dzień dobry”/„doby wieczór”, „do widzenia/dobranoc”, czy wypada pożegnać się stwierdzeniem „żegnam”, jaka jest różnica pomiędzy przywitaniem słownym („dzień dobry”) a ukłonem, kto pierwszy powinien się ukłonić, co to jest ukłon męski a ukłon kobiecy, podanie dłoni i jej przytrzymanie jako przywilej, kto komu podaje dłoń,  podanie dłoni a rękawiczki,  podanie dłoni a pocałunek w dłoń (kogo?, gdzie?, kiedy?), kto, komu może zaproponować przejście na „ty”, jak tytułować: tytuł naukowy, wojskowy, przypisany do stanowiska pracy w sytuacjach towarzyskich i w biznesie. Nagle okazało się, że nie wszystko jest takie proste i oczywiste jakim mogłoby się wydawać.

Kolejnym punktem był profesjonalny wizerunek a savoir-vivre w ubiorze: dress code kobiet i mężczyzn, strój nieformalny: business dress, business casual i casual; strój formalny oraz strój koktajlowy. Uczniowie z zapałem słuchali jakie są podstawowe kanony profesjonalnego stroju biznesowego businessmana, jego kolorystyka stroju biurowego (gama zakazanych kolorów i wzorów, perfumy i zegarek jako części składowe profesjonalnego stroju) oraz businesswoman (kolorystyka stroju biurowego, obuwie, perfumy, makijaż, biżuteria jako elementy składowe profesjonalnego wizerunku).

Po zapoznaniu się z wizerunkiem uczniowie zostali zapoznani z elementami etykiety w biznesie od wizytówki, przez zajmowanie miejsc w samochodzie służbowym do zasad korzystania z telefonu i etykiety korespondencji pisemnej i poczty elektronicznej oraz zachowywania się w restauracji i poza granicami kraju.

Przed otrzymaniem zaświadczeń ukończenia kursu wszyscy kursanci odpowiedzieli na sprawdzające ich wiedzę 20 pytań z zakresu savoir vivre towarzyskiego oraz biznesowego, na który udzielili bezbłędne odpowiedzi. Po zakończeniu kursu uczniowie na pewno będą czuli się pewniej w wielu nowych dla nich formalnych i nieformalnych sytuacjach.

 

Alicja Linkiewicz

 

linki

galeria