Zespół Szkół Ponadgimnazjalnych w Chojnie

ul. Dworcowa 3
74 - 500 Chojna

www.zsp1chojna.pl
zsp1@zsp1chojna.pl

tel./faks 091 414 20 29

PATRONATY - WSPÓŁPRACA

02.03 – 7.03.2020 r. w ramach przedsięwzięcia „Cyfrowy obywatel w cyfrowym świecie” – POWER, dziesięcioro uczniów i dwie nauczycielki odbyło mobilność do Vääksy Lower and Upper Secondary Schools w Asikkali – Finlandia.

Przedsięwzięcie „Cyfrowy obywatel w cyfrowym świecie”
realizowane w projekcie „Ponadnarodowa mobilność uczniów”
finansowane ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego
w ramach Programu Operacyjnego Wiedza Edukacja Rozwój

 

W dniach 02.03 – 7.03.2020 roku dziesięcioro uczniów naszej szkoły wraz  z  opiekunami przebywało w Vääksy Lower and Upper Secondary Schools (Finlandia), gdzie wzięli udział w kolejnym etapie projektu „Ponadnarodowa mobilność uczniów” – przedsięwzięciu „Cyfrowy obywatel w cyfrowym świecie”. Celem przedsięwzięcia było porównanie procesu cyfryzacji społeczeństwa w Polsce i Finlandii oraz integracja młodzieży obu państw.

 

Naszą wizytę rozpoczęliśmy od gier i zabaw integracyjnych. Następnie przedstawiliśmy naszym gospodarzom prezentację o Polsce i porównaliśmy systemy edukacji naszych krajów. Ze zdziwieniem stwierdziliśmy, że są one bardzo podobne. W czasie przerwy zwiedzaliśmy szkolę i największe wrażenie wywarła na nas sala do symulacji lotów, przeznaczona dla  uczniów średniej szkoły lotniczej. Prezentacje o cyfryzacji w Polsce i Finlandii zakończyły pierwszy dzień zajęć.

Drugi dzień projektu rozpoczęliśmy od nauki podstawowych zwrotów z życia codziennego w  języku fińskim i polskim. Doświadczenie to było zabawne i trudne, ponieważ języki te  wywodzą się z dwóch różnych grup językowych. Następnie zgodnie z programem porównaliśmy poziom cyfryzacji społeczeństwa w obu krajach. Po lunchu rozpoczęliśmy temat aplikacji internetowych, ale o 11.40 musieliśmy przerwać pracę z powodu alarmu przeciwpożarowego. Po powrocie dowiedzieliśmy się, że w sali, w której przebywaliśmy zepsuł się detektor dymu. Prawdopodobnie atmosfera pracy w naszej grupie była tak gorąca, że urządzenie alarmujące uległo zniszczeniu, w wyniku czego ewakuowano całą szkołę. Po  przerwie zakończyliśmy rozpoczętą pracę i udaliśmy się na wycieczkę kulturową, w  trakcie której – między innymi – smażyliśmy naleśniki w kocie (tradycyjna drewniana chata) i relaksowaliśmy się w fińskiej w saunie.

Kolejny pracowity dzień projektu poświęcony był aplikacjom, jako źródle wiedzy o świecie i  o nas samych. Po prezentacjach, w grupach przedyskutowaliśmy sposoby śledzenia w sieci przez różne podmioty oraz zagrożenia związane z naruszaniem prywatności w świecie wirtualnym, a także stworzyliśmy ranking najlepszych przeglądarek internetowych. Po lunchu przedstawiliśmy prezentację o doborze aplikacji komputerowych pod kątem ich zastosowania oraz bezpieczeństwa. Wspólnie ustaliliśmy, jak bezpiecznie posługiwać się komputerem i  oprogramowaniem oraz jakie są zasady silnego hasła. W przerwie między zajęciami poczęstowaliśmy Finów polskimi słodyczami.

5.03.2020 r., czwartego dnia projektu, poruszyliśmy problem wpływu urządzeń telekomunikacyjnych na ograniczania naszej prywatności: jakie informacje o nas zawiera nasz telefon komórkowy i jakie techniki szpiegowania z pomocą urządzeń mobilnych stosuje się w życiu codziennym. W grupach dyskutowaliśmy o wadach i zaletach używania aplikacji i przeglądarek internetowych, a także o niebezpieczeństwach związanych z logowaniem się  do nieznanych sieci. Omówiliśmy sposoby unikania szpiegowania przez wspomniane aplikacje. Po zajęciach wybraliśmy się na wycieczkę do Lahti, miasta gdzie odbywają się  zawody w ramach Pucharu Świata w skokach narciarskich. Zwiedziliśmy miasto oraz  Muzeum Skoków Narciarskich, gdzie mieliśmy okazję skorzystać z symulatora skoków narciarskich.

Ostatni, finałowy dzień projektu “Cyfrowy obywatel w cyfrowym świecie”, był najbardziej pracowity. Rozpoczęliśmy go od dyskusji o przyszłości Internetu i określenia, w jakim kierunku będzie przebiegał jego rozwój. Następnie wzięliśmy udział w grze typu escape room, której zadania opierały się na znajomości cyfryzacji. Ich celem było rozwiązywanie zagadek o szkole naszych gospodarzy, np. z użyciem wcześniej skomplementowanych QR kodów, czy też krótkich filmów – wiadomości. Przygotowanie tej części programu wymagało od naszych rówieśników wiele pomysłowości, czasu i wysiłku. Po zakończeniu gry przyszedł czas na wręczenie certyfikatów, pamiątkowe zdjęcia i podsumowanie oraz ewaluację projektu.

W trakcie pobytu w Lower and Upper Secondary School pogłębiliśmy i poszerzyliśmy naszą wiedzę z zakresu cyfryzacji, ale przede wszystkim poznaliśmy kulturę i tradycje Finów. Czas spędzony w Vääksy przebiegł pracowicie, ale w miłej atmosferze, zapewniając nam przeżycie niezapomnianych chwil z fińskimi rówieśnikami.

mgr Barbara Oleksy

 

linki

galeria