Zespół Szkół Ponadgimnazjalnych w Chojnie

ul. Dworcowa 3
74 - 500 Chojna

www.zsp1chojna.pl
zsp1@zsp1chojna.pl

tel./faks 091 414 20 29

PATRONATY - WSPÓŁPRACA

25.04.-22.05.2022 uczniowie technikum i BS I st. odbyli staże zawodowe na Malcie w ramach projektu „Od praktyki do pracy” z programu Erasmus+

Staże zawodowe na Malcie  z projektu „Od praktyki do pracy”,
program Erasmus+,
25 kwietnia – 22 maja 2022 r.

 

W dniach od 25 kwietnia do 22 maja 2022 roku trzynaścioro uczniów Zespołu Szkół Ponadpodstawowych w Chojnie, kształcących się w zawodzie technik budownictwa, technik informatyk, technik hotelarstwa oraz technik żywienia i usług gastronomicznych, realizowało praktykę zawodową w Marsaskali na Malcie. Realizacja staży zagranicznych była możliwa dzięki uczestnictwu szkoły w kolejnym już projekcie mobilności zawodowej pt. „Od praktyki do pracy”, w ramach programu Erasmus+, którego celem jest zwiększenie szans absolwentów Technikum Zawodowego oraz Technikum Budowlanego na europejskim rynku pracy.

Przed przystąpieniem do praktyk, uczniowie, w celu ułatwienia adaptacji w nowym środowisku odbyli przygotowanie kulturowe, uczestniczyli w warsztatach z psychologiem, pedagogiem    i policjantem oraz ukończyli kurs języka angielskiego na platformie językowej OLS. Uczennice kształcące się w technik hotelarstwa oraz technik żywienia i usług gastronomicznych realizowały swoje praktyki w hotelu Sensi, hotelu Cerviola oraz restauracjach Beanos, Legends oraz Taninu.

Uczniowie kształcący się w zawodzie technik budownictwa odbywali praktykę zawodową w firmie budowlanej Bilom Construction Ltd, natomiast uczniowie o kierunku technik informatyk realizowali swoją praktykę w firmie informatycznej TCTC w miejscowościach Paola oraz Naxxar. Staże odbywały się w wymiarze 40 godzin, przez 5 dni w tygodniu.

Celem stażu było pogłębienie przez uczniów wiadomości teoretycznych, rozwijanie umiejętności praktycznych oraz zapoznanie z wymaganiami obowiązującymi na europejskim rynku pracy, które są niezbędne w zawodzie technik żywienia i usług gastronomicznych, technik informatyk oraz technik budownictwa. Uczennice w restauracjach i hotelach były odpowiedzialne za utrzymywanie czystości i porządku, kompleksową obsługę gości, w tym przygotowywanie sal restauracyjnych poprzez nakrywanie do stołu zastawy stołowej do rodzaju posiłków, obsługę recepcji, doskonalenie umiejętności z zakresu obsługi gości, a także kulturę zachowania oraz komunikację w języku angielskim.

Uczniowie w zawodzie technik informatyk zajmowali się działalnością z zakresu administracji serwerów, tworzenia kabli połączeniowych, stron internetowych oraz  konfiguracji urządzeń sieciowych. Ważnym aspektem podczas praktyk była komunikacja i kooperacja z pracownikami firmy.

W firmie budowlanej Bilom uczniowie ćwiczyli i wykonywali takie działania jak: przygotowywanie podłoża, przygotowywanie zbrojenia, przygotowanie szalunków fundamentowych, przygotowywanie zaprawy cementowo-wapiennej czy przygotowywanie podłoża do wykonania wylewki cementowej a także prace porządkowe. Niezwykle ważnym aspektem realizacji praktyk zagranicznym była możliwość zwiedzania wyspy.

W czasie wolnym stażyści zobaczyli wiele atrakcyjnych miejsc turystycznych na Malcie, zwiedzili stolicę państwa Vallettę, w której znajduje się ponad 310 zabytków, co skutkowało wpisaniem całego miasta na listę dziedzictwa kulturowego UNESCO. Zobaczyli Błękitną Grotę (Blue Grotto) położoną nad brzegiem urwistego wybrzeża w pobliżu miejscowości Żurrieq, Marsaxlokk wieś rybacką, w której można podziwiać jeden z najbardziej malowniczych krajobrazów na wyspie. Uczniowie zwiedzili także Mdinę dawną stolicę Malty, gdzie mogli też zobaczyć gotową scenerię do kręconego filmu poświęconego Napoleonowi, którego reżyserem jest Ridley Scott. Uczestniczyli także w odbywającym się corocznie w Marsaskali, bardzo widowiskowym i efektownym, międzynarodowym festiwalu fajerwerków. Ponadto zwiedzali także Crafts Village, miejsce gdzie ręcznie wykonuję się piękne przedmioty szklane.

Podczas czterotygodniowej praktyki uczniowie zdobyli ogromne doświadczenie, wiedzę  i umiejętności, podnosząc kwalifikacje zawodowe. Nauka języka, a tym samym coraz  większa jego znajomość sprawiły, że byli coraz bardziej pewni siebie i samodzielni. Pracodawcy docenili trud i zaangażowanie uczniów, wystawiając im świetne referencje i oceny ze stażu. Uczniowie zdobyli nowe umiejętności, podnieśli kwalifikacje zawodowe, kompetencje językowe i wielokulturowe. Osiągnęli wielowymiarowe korzyści: zawodowe, intelektualne, poznawcze, jak też  i emocjonalne.

 

 

linki

galeria