Dzień Nowych Technologii w Edukacji
31 marca 2023 r. obchodziliśmy Dzień Nowych Technologii w Edukacji, w ramach którego zrealizowano szereg działań. Była to już kolejna edycja organizowana z inicjatywy Ministerstwa Edukacji i Nauki, której celem jest popularyzowanie technologii informacyjno-komunikacyjnych, wykorzystywanych w pracy z uczniami w szkole i poza nią. Swoje umiejętności i działania zaprezentowali nauczyciele przedmiotów informatycznych zawodowych – Pani Kamila Góra i Pan Krzysztof Janik.
W bieżącym roku zorganizowano działania z wykorzystaniem drukarek 3D oraz robota Fable Go – robota modułowego z kilkoma podzespołami, przystosowanego do zajęć z uczniami na każdym etapie edukacji. Konfiguracja robota może być złożona i zdemontowana w ciągu kilku minut. Korzystanie z robota kształtuje umiejętności proinnowacyjne wśród uczniów.
W ramach Dnia Nowych Technologii w Edukacji zostały przeprowadzone zajęcia z robotyki, w klasach kształcących się w zawodzie technik informatyk i technik programista oraz z projektowania 3D i wykorzystania drukarek 3D, w tym technologii FDM w klasach kształcących się w zawodzie technik informatyk.
Uczniowie klas 1. i 2. kształcący się w zawodzie technik informatyk, na zajęciach informatycznych programowali roboty.
Korzystając z programu Fable, uczniowie zapoznali się z interfejsem środowiska programistycznego, służącego do nauki podstaw programowania, wykorzystującego funkcjonalność języka Scratch. Poznali elementy interfejsu Fable oraz podstawowe pojęcia środowiska programistycznego. Na zakończenie wykonali zadanie: stworzenie prostego programu sterującego ruchem robota.
Kolejnym przedsięwzięciem były zajęcia w klasie 1 TI, podczas których zostały zademonstrowane i omówione zasady druku 3D w technologii FDM. FDM to metoda warstwowego nakładania przetapianego materiału termoplastycznego na drukowany model.
Uczniowie projektowali własne modele 3D z wykorzystaniem specjalistycznego oprogramowania. W trakcie zajęć zostało wydrukowane logo Zespołu Szkół Ponadpodstawowych w Chojnie oraz modele zaprojektowane przez uczniów.
mgr Krzysztof Janik